Πεζοπορια Παρνηθα: Αγιος μερκουριοσ – Παλιομηλεσι

Ο Άγιος Μερκούριος αποτελεί περιοχή που βρίσκεται ΒΑ της Πάρνηθας και καλύπτεται από πυκνό πευκοδάσος. Εκεί βρίσκεται το ομώνυμο παρεκκλήσι, αλλά και ο κύριος ναός του Αγίου Μερκουρίου. Το σημείο προσφέρει μία ιδιαιτέρου φυσικού κάλους κυκλική διαδρομή, η οποία περιλαμβάνει το γραφικό εκκλησάκι, το καταπράσινο λιβάδι και ποταμάκι στο Παλιομήλεσι, καθώς και το φωτεινό ξέφωτο Βρόκολι, με τις αιωνόβιες βελανιδιές.
Αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αλλαγή τοπίου, έναντι των διαδρομών της κεντρικής Πάρνηθας, με διαφορετική κυρίαρχη βλάστηση (πλατάνια, βελανιδιές), σαφώς χαμηλότερο υψόμετρο (μέγιστο ~ 750 m.), αλλά και πιο έντονο το υγρό στοιχείο μιας και η περιοχή του Αγίου Μερκουρίου αποτελεί ένα από τα έξι βαθύτερα ρέματα του βουνού. Επειδή η ομορφιά της διαδρομής είναι άρρηκτα δεμένη με το υγρό στοιχείο, προτείνεται η πεζοπορία σε αυτήν από αργά το φθινόπωρο έως νωρίς την άνοιξη.Σταυροδρόμι

Σταυροδρόμι δεξαμενή: Ερχόμενοι από Αθήνα προς Άγιο Μερκούριο συναντάτε την πινακίδα της εικόνας 2 που σας προτρέπει να εγκαταλείψετε την άσφαλτο πριν την απότομη στροφή δεξιά και να πιάσετε τον κατηφορικό χωματόδρομο στο αριστερό σας χέρι (κόκκινο βέλος). Αν κατά λάθος προσπεράσετε το σημείο αυτό θα το καταλάβετε γιατί έπειτα από 200 m. θα δείτε το παρεκκλήσι του Αγίου Μερκουρίου (Εικόνα 3). Μπορείτε να παρκάρετε και στα 2 αυτά σημεία. Αφότου ξεκινήσετε πεζοί πλέον τον χωματόδρομο της εικόνας 2, θα βρεθείτε έπειτα από μισό περίπου χιλιόμετρο σε ένα μεγάλο άνοιγμα με μία δεξαμενή στο δεξί σας χέρι (Εικόνα 1). Δεξιά ο δρόμος οδηγεί στο κύριο εκκλησάκι του Αγίου Μερκουρίου, το οποίο προτείνεται να επισκεφθείτε μετά την ολοκλήρωση της κυκλική διαδρομής. Εσείς στρίβετε αριστερά προκειμένου να κατευθυνθείτε προς τον αρχικό κόμβο της κυκλικής διαδρομής.

• Έπειτα από λίγα λεπτά περπατήματος θα συναντήσετε στο αριστερό σας χέρι τον αρχικό κόμβο της κυκλικής διαδρομής. Συγκεκριμένα θα δείτε ένα μονοπατάκι να ανεβαίνει σχετικά απότομα προς τα πάνω (προς Λάκκα Μηλιάς) και ακριβώς δίπλα του ένα άλλο με μια ήπια κατηφόρα (προς Παλιομήλεσι). Εμείς ακολουθήσαμε το κατηφορικό δεξιά, προς Παλιομήλεσι.

Χωματόδρομος
Περίπου 1.5km από το προηγούμενο σημείο, θα συναντήσετε ένα χωματόδρομο. Κατευθύνεστε αριστερά. Δεξιά ο δρόμος οδηγεί στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Σφενδάλης.

• Στο σημείο αυτό θα συναντήσετε μία αγροικία. Αριστερά της ένας δρόμος ανηφορίζει, αλλά εσείς τον αγνοείτε και συνεχίζετε κατηφορικά.

φωτ. 1)Μετά από περίπου 100 m. πρέπει να είστε προσεχτικοί, ώστε να εγκαταλείψετε τον χωματόδρομο (ο οποίος κάνει σε αυτό το σημείο μία δεξιά στροφή) και να πιάσετε το ανηφορικό κομμάτι στο αριστερό σας χέρι. Είναι ένα σημείο στο οποίο εύκολα αν δεν έχετε το νου σας μπορείτε να το προσπεράσετε.
φωτ. 2)Ένα χιλιόμετρο περίπου αφότου μπήκατε ξανά στο μονοπάτι συναντάτε μία διχάλα. Συνεχίζετε αριστερά. Δεξιά είναι ένα μικρό ρέμα, το οποίο κατευθύνεται εκτός πορείας.
φωτ. 3) Σε αυτό το σημείο έχετε φθάσει στο Παλιομήλεσι. Είναι ωραίο σημείο για στάση, αφού αφενός έχετε πραγματοποιήσει τη μισή διαδρομή, αφετέρου έχει ένα όμορφο λιβάδι καθώς και ένα ποταμάκι στο χαμηλότερο σημείο αυτού (νερό έχει κυρίως τους χειμερινούς και ανοιξιάτικους μήνες).
φωτ. 4) Από το όμορφο λιβάδι στο Παλιομήλεσι, ανοίγονται 2 δρόμοι, αυτός της Αρετής και αυτός της Κακίας. Ο δρόμος της Αρετής, όπως και στον αντίστοιχο μύθο του Ηρακλή, είναι ο πιο δύσκολος, τουλάχιστον χιλιομετρικά (+2km), αφού ανεβαίνει πρώτα προς Ξούλιζα, πριν κατηφορίσει για Βρόκολι. Ο δρόμος της Κακίας, τον οποίο και ακολουθήσαμε (ως badasses), πηγαίνει απευθείας προς Βρόκολι. Όπως βρισκόμαστε στο λιβάδι στο Παλιομήλεσι, με πλάτη το ποτάμι και κοιτώντας προς το ανηφορικό κομμάτι του λόφου, ο δρόμος της Κακίας είναι αριστερά προς τα πάνω (της Αρετής αντίστοιχα δεξιά προς τα πάνω).
φωτ. 5) Αφότου ανηφορίσετε 200m. το λιβάδι και αρχίσετε να μπαίνετε κάτω από το φύλλωμα των δέντρων συνεχίζετε αριστερά.
φωτ. 6) Ένα χιλιόμετρα πιο μετά, στην επόμενη διχάλα συνεχίζετε δεξιά.
φωτ. 7) Έχοντας διανύσει περίπου 200m. χωματόδρομου, συναντάτε 2 επιλογές για τη συνέχεια. Τον ελαφρώς ανηφορικό χωματόδρομο προς τα αριστερά και τον κατηφορικό προς τα δεξιά. Εσείς ακολουθείτε τον δεξί δρόμο προκειμένου να κατευθυνθείτε προς Βρόκολι. Αποτελεί μια μικρή παράκαμψη προκειμένου να επισκεφτείτε το φωτεινό ξέφωτο Βρόκολι, με τις αιωνόβιες βελανιδιές.
φωτ. 8) Εδώ συναντάτε το περιβόητο πηγάδι στο Βρόκολι. Προσοχή γιατί το έχουμε πετύχει και ακάλυπτο!
φωτ. 9) Επιστρέφοντας από Βρόκολι, ξαναπιάνετε τον χωματόδρομο για περίπου 300 m., τον οποίο όμως εγκαταλείπετε 50 m. νωρίτερα από το σημείο που μπήκατε πριν σε αυτόν, προκειμένου να πιάσετε τη συνέχεια του μονοπατιού με κατεύθυνση προς Λάκκα Μηλιάς. Σημάδι για να μπείτε δεξιά στο μονοπάτι αποτελεί ο κούκος της φωτογραφίας.
φωτ. 10) Αφότου έχετε διανύσει κάτι λιγότερο από 1 km από το προηγούμενο σημείο, υπάρχει μία διχάλα στην οποία πρέπει να πάτε αριστερά προκειμένου να γυρίσετε πίσω προς Άγιο Μερκούριο (αντίθετα από τον ταλαιπωρημένο πεζοπόρο της φωτογραφίας δηλαδή). ΠΡΟΣΟΧΗ: αν κατευθυνθείτε δεξιά θα απομακρυνθείτε πολύ Νοτιότερα από τη διαδρομή, προς το σπηλαιοβάραθρο Νταβέλη.

Σε λιγότερο από 2 km. φτάνετε στον αρχικό κόμβο της διαδρομής σας και επιστρέφετε στρίβοντας στον χωματόδρομο δεξιά . Έπειτα από 600m. χωματόδρομου βρίσκεστε ξανά στο σημείο της δεξαμενής που είχατε συναντήσει αρχικά. Σε αυτό το σημείο συνίσταται πριν ανηφορίσετε το χωματόδρομο για την επιστροφή στον ασφαλτόδρομο, να κατηφορίσετε δεξιά για να επισκεφτείτε το πολύ γραφικό εκκλησάκι του Αγίου Μερκουρίου